درمان قطعی تخمدان پلی کیستیک

به نظر شما چه روشی برای درمان قطعی تخمدان پلی کیستیک مناسب است؟

درمان قطعی تخمدان پلی کیستیک شامل استفاده از روش های مختلف بسته به شرح حال بیمار، نوع کیست تخمدان و شدت بیماری می باشد.

در ادامه ی مطلب به بیان عوارض ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک و روش های مناسب برای درمان آن ها می پردازیم. همراه ما باشید.

دکتر شروین افصحی، متخصص زنان و زایمان در کرج می باشند. شما عزیزان برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با دکتر شروین افصحی می توانید از طریق زیر اقدام نمایید:
شماره تماس: ۰۲۶۳۶۶۰۰۴۵۷
صفحه اینستاگرام دکتر شروین افصحی

علائم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

هورمون های استروژن و پروژسترون تولید شده توسط تخمدان وظیفه ی مهمی در تنظیم سیکل قاعدگی زنان دارند. اختلال در تولید و ترشح این هورمون ها می توانند عوارض نامطلوبی را به همراه داشته باشند. از مشخصات بارز تخمدان پلی کیستیک می توان به موارد مهم زیر اشاره نمود:

• کیست تخمدان
  • نوسانات هورمونی (بیشتر شدن ترشح هورمون مردانه)
  • اختلال در قاعدگی
  • رشد بیشتر موهای زائد در بدن و صورت فرد
  • افزایش احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند: عارضه های قلبی_عروقی و دیابت
  • افزایش وزن
  • خونریزی شدید در دوران قاعدگی
  • سردرد و سایر تغییرات روحی

عوارض سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند منجر به ایجاد اختلال در سیکل قاعدگی (و حتی قطع شدن این چرخه) و به دنبال آن توانایی باروری فرد شود.

نامنظم شدن سیکل تخمک گذاری، تاثیر مستقیم بر تولید و ترشح هورمون های استروژن، پروژسترون، FSH و LH دارد. این نوسانات باعث کاهش ترشح استروژن، پروژسترون و افزایش هورمون آندروژن در بیمار می شود.

• ناباروری ازجمله عوارض بسیار مهم ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک می باشد.

از سایر عوارض ناشی از این بیماری می توان به:

• سرطان آندومتر
  • آپنه انسدادی خواب

اشاره نمود.

روش های درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

روش های درمان تخمدان پلی کیستیک بسته به شدت بیماری، عوارض ناشی از آن، سن بیمار، مرحله ی بیماری و… متفاوت می باشد.

متخصص زنان و زایمان با انجام بررسی های دقیق علت بیماری را تشخیص داده و بهترین روش درمانی را انتخاب می نماید.

روش های موثر در درمان این عارضه عبارتند از:

• اصلاح سبک زندگی

کاهش وزن، انجام فعالیت ورزشی مناسب، رژیم غذایی سالم و…

• دارو درمانی

استفاده از داروهای مخصوصی مانند: قرص های ضد بارداری، استروژن و پروژستین، متفورمین و… می توانند به تعدیل سیکل قاعدگی و نظم تخمک گذاری در فرد کمک کنند و علائم این بیماری را بهبود بخشند.

• جراحی کیست تخمدان

زمانی که روش های غیرتهاجمی و ساده کمکی به بهبود بیماری نکنند، عمل جراحی گزینه ی درمانی مناسب می باشد. این جراحی با رفع عوارض موجود می تواند به توانایی بارداری فرد نیز کمک کند.

کلام آخر

انتخاب روش درمان قطعی تخمدان پلی کیستیک به عهده ی متخصص زنان می باشد. سعی کنید از درمان های خودسرانه پرهیز کنید و با مشاهده ی علائم این بیماری به دکتر زنان مراجعه کنید تا شرایط شما به طور دقیق بررسی شوند و علت عوارض موجود تشخیص داده شوند.

7 − پنج =