زایمان سزارین در کرج

می دانستید آمار انجام زایمان سزارین در کشور ما چند برابر بیشتر از آمار جهانی است ؟ دلیل آن چیست ؟ اصلا زایمان سزارین چگونه است و چه مراحلی دارد ؟ زایمان سزارین بهتر است یا طبیعی ؟ درد زایمان سزارین چگونه است ؟ در ادامه با ما همراه باشید .

زایمان سزارین چگونه است ؟

زایمان سزارین نوع جراحی است که با بریدن دیواره شکم و رحم مادر نوزاد از بدن خارج می شود . این جراحی معمولا با بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی انجام می شود . این زایمان با تشخیص پزشک و انتخاب بیمار انجام می شود .

درد زایمان سزارین چگونه است ؟

طبق تحقیقات جهانی زایمان بیشترین درد را دارد . بنابراین یکی از ترس های خانم ها از زایمان می باشد به همین دلیل بیشتر متقاضی زایمان سزارین می باشد . اما در حقیقت این زایمان نیز درد دارد اما ۱ الی ۲ ساعت بعد از جراحی سراغ مادر می رود .

عکس-زایمان-سزارین

مراحل زایمان سزارین با تصویر

مرحله اول

در ابتدا طبق نظر متخصص بیهوشی ، مواد بی حسی نخاعی یا بیهوشی به بیمار تزریق می شود . متخصص بیهوشی از بی حس بودن پایین تنه یا بیهوش شدن فرد اطمینان حاصل می کند. برای اینکه مادر چیزی نبیند پرده ای جلو صورت مادر قرار می گیرد. اگر سزارین اورژانسی باشد از بیهوشی عمومی استفاده می شود .

مرحله دوم

برش هایی در شکم مادر بالای محل رویش ناحیه تناسلی زده می شود در صورتی که نیاز به برش های بیشتری باشد در قسمت عضله پایین رحم زده می شود.

مرحله سوم

در این مرحله مایع آمنیوتیک ( مایعی که جنین در آن شناور است ) به وسیله ساکشن از بدن خارج می شود . سپس نوزاد را خارج کرده و بند ناف بریده می شود . در این مرحله شرایط جسمی نوزاد چکاپ می شود .

مرحله چهارم

بعد از این مراحل بخیه در قسمت برش زده می شود . این بخیه ها قابل جذب بوده و نیاز به کشیدن ندارد . برای پیشگیری از عفونت ، پزشک داروی آنتی بیوتیک تجویز می کند . بیمار برای استراحت به بخش منتقل می شود .

مدت زمان عمل سزارین چقدر است ؟

مدت زمان جراحی معمولا بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت به طول می انجامد.

عکس-زایمان-سزارین

زایمان سزارین با بی حسی یا با بیهوشی ؟

یکی از سوالات مکرری که بیماران از دکتر شروین افصحی متخصص زنان و جراح زیبایی زنان می پرسند اینست که زایمان سزارین با بیهوشی بهتر است یا با بی حسی ؟ دکتر در پاسخ می گوید :انتخاب استفاده از مواد بی حسی یا بیهوشی را بر عهده جراح و متخصص بیهوشی بگذارید . نکته ای که در استفاده از مواد بی حسی وجود دارد ایسنت که ۶ تا ۸ ساعت بعد از تزریق کمتر درد سراغ مادر می رود و مواد ناچیزی به نوزاد می رسد اما در بیهوشی ها اینطور نیست و بعد از ۱ تا ۲ ساعت بعد از عمل درد به ناحیه برمی گردد . همچنین ممکن است مواد بیهوشی به نوزاد برسد و او را بیمار کند .

زمان مناسب برای زایمان طبیعی

۴۰به طور کلی  هفته بعد از اولین روز آخرین پریود زمان برای زایمان طبیعی می باشد در برخی رفرنس ها حدود یک هفته با کنترل رفرنس ها با کنترل حرکات جنین و سلامت جنین ادامه بارداری داده می شود .

زایمان سزارین در چند هفتگی انجام میشود ؟

برای زمان زایمان سزاین در صورتی که سزارین اول باشد بین ۳۹ تا ۴۰ هفته اما اگر سزارین دوم باشد ۳۹ هفته و برای سزاین ۳ و بیشتر معمولا باید زودتر اقدام شود .

بعد از گذشت ۱۸ ماه تا دو سال از زایمان سزارین امکان زایمان طبیعی وجود دارد البته نمی توان گفت زایمان بی خطی است و باید تحت نظر پزشک متخصص بود .

برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با دکتر شروین افصحی متخصص زنان زایمان و نازایی و جراح زیبایی زنان با شماره ۰۲۶۳۶۶۰۰۴۵۷ تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

خونریزی بعد از سزارین

خونریزی بعد از سزارین یا بلافاصله بعد از زایمان می باشد که معمولا به علت شلی رحم اتفاق می افتد یا در هفته های آینده می باشد که ممکن است به علت های از جمله عفونت ، باقی ماند جفت ، عدم جمع شدن محل جفت باشد .

زایمان سزارین با یک لوله

یکی از سوالات شایع افراد اینست که زایمان با یک لوله امکان پذیر می باشد ؟ در فیلم ذیل بیماری را مشاهده می کنید که سال پیش به علت بارداری خارج از رحم جراحی لاپاراتومی EP انجام داده بودند که در اثر آن یک لوله خود را از دست داده بود .دکتر افصحی متخصص زنان و جراح زیبایی زنان برای این فرد زایمان سزارین انجام داده است. بنابراین نگران نباشید با یک لوله هم می توان باردار بود و بدون مشکل خاصی زایمان کرد .

فیلم زایمان سزارین

زایمان سزارین بهتر است یا طبیعی

اینکه کدام زایمان برای فرد بهتر است به شرایط جسمی فرد و نظر پزشک متخصص زنان بستگی دارد . در صورتی که مشکلاتی از قبیل بارداری خارج رحم ، زایمان زودرس یا وضعیت قرار گیری غیرطبیعی جنین وجود داشته باشد زایمان سزارین باید انجام داد اما در صورتی که فرد مشکل خاصی نداشته باشد با رضایت بیمار می توان زایمان طبیعی انجام داد .

سردرد بعد از سزارین

سردردهایی که بعد از زایمان سزارین ( مخصوصا با مواد بی حسی نخاعی ) ایجاد می شود ، به چند علت می باشد :

• فردی که دارای چاقی در قسمت انحراف ستون فقرات هستند ، ممکن است به دلیل سوزن خوردن زیاد در زمان زایمان با بی حسی ممکن است دچار سردرد شوند .
  • در افراد عادی ممکن سردرد ۱ تا ۵ روز اول اتفاق بیافتد و سردردهای شدیدی ایجاد کند .

درمان سردرد بعد از زایمان سزارین

برای برطرف کردن سردرد بعد از زایمان سزارین ۸ تا ۱۲ ساعت در بخش بیمارستان استراحت کامل کنید . مایعات فراوان و نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه و چای میل کنید . در صورتی که با این اقدامات سردرد شما بهبود نیافت حتما پزشک خودتان را در جریان بگذارید .

رحم دوشاخ چیست ؟

رحم طبیعی یک حفره و دو لوله دارد اگر رحمی دو حفره با دو لوله باشد ، رحم دو شاخ نامیده می شود .و چون در تشخیص افتراقی با رحم سپتوم دار قرار می گیرد ، عکس رنگی یا سونوگرافی کمک کننده خواهد بود .

وضعیت بریج جنین چیست ؟

به قرار گرفتن باسن یا پای نوزاد به عنوان عضوی که وارد کانال زایمان می شود ، بریج جنین گفته می شود .

بهترین روش شیو کردن در دوران بارداری

بهترین روش از بین بردن موهای زائد در دوران بارداری شیو کردن است . عزیزانی که درد ندارند می توانند از روش اپیلاسیون مانند قبل از بارداری استفاده کنند .