همه چیز در مورد سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم

اگر بخواهیم سرطان دهانه رحم را از لحاظ همه گیری مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم که این سرطان در واقع جز دومین سرطان های شایع در بین بانوان است.

همانطور که می دانید دهانه رحم پایین ترین نقطه رحم بوده که در صورت ابتلا به سرطان با نام سرطان دهانه رحم شناخته می شود.

به سرطان دهانه رحم در اصلاح پزشکی سرطان سرویکس هم گفته می شود. بسیاری از بانوان با وجود چنین سرطانی با مشکلات و چالش های بسیاری رو به رو خواهند شد. آن ها سوالاتی نظیر امکان خارج کرد رحم و یا احتمال ناباروری و صدها سوال دیگر را از متخصص زنان خواهند داشت.

• ما در این نوشتار بر آن شدیم تا ضمن بررسی این سرطان درباره علائم و درمان آن نیز مطالبی را در اختیار خوانندگان دهیم.

دهانه رحم و چیستی سرطان سرویکس

همانطور که اشاره شد دهانه رحم در واقع قسمت انتهایی رحم بوده که مانند لوله ای به واژن متصل است. این اندام نیز مانند دیگر اعضای بدن دارای سلول های مختلفی خواهد بود.

• بنابر مکانیزم ایجاد سرطان که از تکثیر غیر طبیعی سلول ها ایجاد می شود؛ اگر سلول های دهانه رحم نیز به این اختلال دچار شوند باعث بروز سرطان خواهند شد.
  • تکثیر سلول ها به شکل غیر طبعی و غیر نرمال ایجاد توده خواهد کرد که این توده ها در دهانه رحم موجب تشکیل تممور و در نهایت ایجاد سرطان خواهد شد.

سرطان رحم به این جهت خطر آفرین است که می تواند سبب ساز ابتلای فرد به بیماری های خطرناک و آسیب به کبد، ریه ، روده و مثانه شود. البته این احتمال در صورتی خواهد بود که این سرطان به شکل پیشرونده ای از ناحیه دهانه رحم شروع به گسترش کند.

بنابراین تشخیص به موقع سرطان دهانه رحم می تواند به میزان بسیاری از بروز خطرات جبران ناپذیر جلوگیری کند. لذا معاینات ماهانه و مراجعه مرتب به بهترین تخصص زنان در کرج برای پیشگیری از این سرطان محرز خواهد شد. بانوان می بایست در صورت مشاهده علائم غیر طبیعی که در  ادامه به آن خواهیم پرداخت باید به سرعت به متخصص مراجعه کنند.

عکس سرطان دهانه رحم

چه عاملی می تواند منجر به ابتلای فرد به سرطان دهانه رحم شود؟

یکی از مهمترین عامل در ایجاد سرطان دهانه رحم ابتلا فرد به ویروس HPV است. این ویروس می تواند سالیان طولانی در بدن فرد حضور داشته باشد و علائمی نداشته باشد.

ویروس پاپیلومای انسانی از طریق انتقال فرد به فرد می تواند بانوان را به خود مبتلا کند. بنابراین می توان گفت این ویروس از مهمترین بیماری های آمیزشی به حساب می آید. گفتنی است که بسیاری از افراد که به این ویروس مبتلا هستند ممکن است به سرطن دهانه رحم دچار نشوند، اما برخی دیگر به علت های مختلف بیشتر مستعد ابتلا به این هستند که عبارت اند از:

• افرادی که دخانیات استعمال می کنند.
  • افرادی سابقه زایمان های متعدد را داشته اند.
  • افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند.
  • افرادی که مبتلا به ویروس HIV هستند.
  • افرادی که دارای بیماری زمینه بوده و مداوما دارو مصرف می کنند.
  • افرادی که به مدت طولانی از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند.
  • افرادی که تجربه رابطه جنسی در سنین پایین دارند.
  • افرادی که رابطه جنسی با افراد مختلف دارند.
  • افرادی که کمبود اسید فولیک و ویتامین A و  C دارند.
  • افرادی که دچار چاقی مفرط هستند.
  • افرادی که بارداری را تجربه نکرده اند.

علائم سرطان رحم

اولین و مهمترین نشانه ابتلا به سرطان دهانه رحم خونریزی های غیر  طبیعی است. گرچه اغلب بیماری های ناحیه رحم این نشانه را خواهند اشت، اما می توان گفت واژن بر اثر رشد  توده ها دچار خونریزی خواهد شد این توده ها ممکن است در مواردی نشان دهنده سرطان باشند .

• ترشحات نیز یکی دیگر از نشانه های ابتلا به سرطان دهانه رحم است. البته اگر دارای رنگ و بو و یا همراه با خون باشند. این نشانه اگر حین رابطه جنسی مشاهده شود می تواند نشان دهنده احتمال ابتلا به سرطان باشد.

یکی دیگر از مهمترین علائم را می توان درد هنگام دفع ادرار دانست. البته لازم به ذکر است که ایجاد سوزش و یا درد هنگام دفع ادرار همیشه به معنای ابتلا به سرطان نخواهد بود. این نشانه ممکن است بر اثر عفونت و یا برقراری رابطه جنسی نیز ایجاد شود.

راه تشخیص سرطان دهانه رحم

برای تشخیص این سرطان می توان از تست پاپ اسمیر استفاده کرد. در واقع این تست یکی از مهمترین راه های تشخیص سرطان دهانه رحم خواهد بود. در این روش از بافت دهانه رحم نمونه برداری شده و مورد آزمایش قرار می گیرد.

آزمایش کولپوسکوپی یکی دیگر از روش های تشخیص سرطان دهانه رحم است . در این روش با استفاده از دستگاه کولکوسکوپ سلول های دهانه رحم به مقیاس بسیاری بزرگ نمایی شده و مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

راه درمان سرطان دهانه رحم

راه درمانی این سرطان بستگی به میزان پیشرفت بیماری خواهد داشت. در صورت تشخیص صد در صد سرطان دهانه رحم ابتدا توسط جراحی لوله های فالوپ، تخمدان ها و غدد لنفاوی برداشته خواهد شد، در نهایت ممکن است به دلیل پیشرفت بیماری رحم نیز خارج شود. در مرحله بعد از شیمی درمانی و یا پرتودرمانی نیز استفاده خواهد شد.

سخن پایانی

سرطان دهانه رحم می تواند به راحتی درمان شود اگر به بهنگام برای آن مراجعه شود . اولین و مهمترین موضوع در این سرطان درمان بیماری زمینه است به این معنا که اگر این سرطان به دلیل وجود ویروس HPV  ایجاد شده باشد باید در ابتدا این بیماری درمان شده و سپس به درمان سرطان پرداخته شود .

بنابراین تشخیص بهنگام ابتلا به این ویروس و یا دیگر بیماری های زمینه ای می تواند عامل مهمی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم باشد.

یازده − پنج =