علائم هشدار دهنده زایمان زودرس

زایمان زودرس به چه نوع زایمانی گفته می شود؟
کودک در زایمان زودرس با چه مشکلاتی مواجه است؟
مراقبت های ضروری برای پیشگیری از زایمان زودرس چیست؟
یکی از نگران کننده ترین اتفاقاتی که می تواند برای مادران باردار رخ دهد زایمان زودرس می باشد.

در این نوشتار تلاش می کنیم بسیاری از مسائلی که در خصوص زایمان زودرس وجود دارد را در بخش های مجزا و به طور مبسوط مورد بررسی قرار دهیم تا تمامی سوالاتی که برای زنان باردار وجود دارد پاسخ داده شود.

زایمان زودرس

• در حالت کلی به زایمانی زودرس گفته می شود که در طی آن جنین پیش از موعد طبیعی متولد شود.
  • درواقع جنین باید به مدت نه ماه یا 36 هفته داخل رحم رشد داشته باشد تا آماده زیستن در خارج از رحم شود.

در این مدت جنین بسیاری از شرایط را برای ادامه حیات بیرون رحم را کسب می کند و اگر زودتر از این زمان به دنیا بیاید قطعا واجد شرایطی خاص خواهد بود که پزشکان باید با مراقبت ها و ایجاد شرایطی مشابه به رحم از بروز مشکلات برای جنین جلوگیری کنند.

یکی از اقدامات این است که مثلا در مواردی مشاهده می شود جنین داخل محفظه هایی شیشه ای نگه داری می شوند تا جنین به شرایطی مناسب برسد.

زایمان زودرس به زایمانی گفته می شود که جنین در 26 هفتگی متولد شد. که تقریبا 10 هفته زودتر از زمان طبیعی است.

زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس برای کودک

جنینی که در طی یک زایمان زودرس متولد شده است با مشکلاتی روبروست. از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• عدم توانایی برای تنظیم دمای بدن خود

جنین زمانی که زودتر متولد می شود بسیار جثه ی ظریفی دارد از همین رو توانایی این را ندارد که دمای بدن خود را تنظیم کند. به همین دلیل پزشکان باید با روش های مصنوعی به تنظیم دمای بدن جنین بپردازند. یکی از این روش ها این است که جنین در دمای عادی فضای اتاق قرار نمی گیرد بلکه باید داخل محفظه ای قرار گیرد تا مشکلی برای جنین ایجاد نشود.

• عملکرد نامناسب ریه

دومین مشکلی که کودکان خواهند داشت این است که ریه هایشان عملکردی بالغانه و طبیعی نخواهد داشت. از همین رو عمل تنفس در این کودکان به درستی انجام نمی شود. پزشکان در این فعالیت جسمی کودکان نیز باید مداخله کنند. بدین نحو که لوله های تنفسی برای اینان قرار می دند تا روند حیات و تنفس به درستی اتفاق بیفتد.

بخوانید: زایمان سزارین دوقلو

• ضعف سیستم ایمنی بدن

بدن این کودکان به لحاظ سیستم ایمنی بسیار ضعیف است. از همین رو زمانی که با کمترین آلودگی و یا میکروب مواجه شوند به سرعت در بدن شان دچار عفونت هایی می شوند که مشکلاتی را برای کودک ایجاد می کند. برای پیشگری از بروز چنین مشکلاتی بسیاری اقدامات پزشکی انجام می شود که کودک با مشکلی جدی تر مواجه نشود.

• خونریزی مغزی

یکی از مشکلاتی که برای برخی از نوزادان اتفاق می افتد، خونریزی مغزی است. این مشکل در درجاتی از شدت و ضعف رخ می دهد که در صورت ضعیف بودن خود بخود بهبودی حاصل می شود. اما در صورتی که خونریزی بسیار شدید باشد آسیب هایی در ناحیه مغزی کودک را در پی خواهد داشت.

عوارض زایمان زودرس

علائم هشدار دهند زایمان زودرس

زایمان زودرس با علائم و نشانه هایی همراه است که می توانید با توجه به آنها سریعتر به بیمارستان مراجعه کنید.

از جمله این علائم:

1. کمر درد های شدید
  2. انقباضات شدید و طولانی مدت در نواحی رحمی
  3. تهوع و استفراغ
  4. اسهال شدن مکرر
  5. افزایش درد و فشارهایی در نواحی لگنی و رحمی
  6. خونریزی های غیر عادی و مکرر
  7. ترشحاتی از دهانه رحم

*تمامی این نشانه از جمله نشانه های مهم و خطرناکی هستند که باید در کوتاه ترین زمان باید با پزشکام خود درمیان بگذارید تا اقدامات درمانی لازم انجام شود.

بخوانید: بیماری های زنان

چگونه می توان از زایمان زود رس پیشگیری کرد؟

بسیاری از عوامل و علل هستند که در بروز زایمان زودرس دخیل اند. در این موارد می توانید با برطرف کردن و یا جلوگیری از رخداد عواملی که زمینه ساز زایمان زود رس هستند از بروز بسیار از مشکلات دوری کنید.

1. به تعادل رساندن وزن پیش از بارداری و نیز حفظ آن در طول دوران بارداری؛

همانطور که می دانید یکی از عواملی که روی زایمان زودرس اثر گذار است اضافه وزن زیاد یا لاغری زیاد در مادران است. پس با رسیدن به یک وزن متعادل می تواند از بروز این مشکل جلوگیری کرد.

1. عدم استعمال سیگار
  2. پیشگیری از وقوع عفونت ها
  3. عدم استعمال الکل در دوران بارداری
  4. پیشگیری از بروز فشارخون در دوران بارداری
  5. نباید پشت سر هم باردار شد زیرا که مادرانی که بعد زایمان دوباره مجددا باردار شده اند احتمال اینکه نوزاد دوم زایمان زودرس داشته باشد افزایش پیدا می کند. از همین رو باید بین دو زایمان فاصله زمانی قرار دهید.
  6. دیابت نیز از جمله عواملی است که در زایمان زودرس نقش دارد. برای آنکه زایمان زودرس را تجربه نکنید قبل از بارداری دیابت را کنترل کنید و در دوران بارداری میزان قند خون را در وضعیت نرمال قرار دهید تا مشکلی رخ ندهد.

بخوانید: تغذیه دوران بارداری

پیشگیری از زایمان زودرس

نتیجه گیری

در این نوشتار در بخش های مختلفی بسیاری از موضوعاتی که در زمینه زایمان زودرس مطرح بود را بیان کردیم.

توصیه ما این است که پیش از بارداری تمامی نکاتی که باید مورد توجه قرار دهید را با مشاوره از بهترین متخصص زنان در کرج انجام دهید و در طول بارداری تحت نظر باشید تا احتمال بروز هر مشکلی را به کمترین میزان ممکن برسانید.

دکتر شروین افصحی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی با رتبه اول، موفق به کسب مدرک تخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران گردیند. دکتر شروین افصحی متخصص زنان در فردیس کرج در آزمون بورد تخصصی نفر نهم کشور شدند. دکتر افصحی در حوزه زنان و زایمان به فعالیت پزشکی مشغول می باشند و خدمات درمانی به بانوان ارائه می نمایند. برخی از خدمات درمانی که توسط دکتر شروین افصحی متخصص زنان در فردیس ارائه می شود شامل لیزر جوانسازی واژینال، تزریق چربی و جراحی زیبایی، جراحی استفاده از نخ های واژینال، مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره قبل از بارداری، مراقبت های دوران بارداری، انجام زایمان طبیعی و سزارین، درمان نازایی، درمان اختلالات قاعدگی، مراقبت های دوران یائسگی، چکاپ و انجام انواع جراحی های زنان مانند لاپاراسکوپی، هیستروسکوپی، جراحی زیبایی زنان و غیره می باشد.

ده + 10 =

تماس جهت نوبت دهی