Search
Close this search box.
گشادی واژن

تنگ کردن واژن بعد از زایمان طبیعی

پرسش درمورد نحوه تنگ کردن واژن بعد از زایمان طبیعی، از پرتکرار ترین سوالاتی است که از متخصصین زنان و زایمان پرسیده می شود. با توجه به اینکه در حال حاضر تاکید و توصیه زیادی برای زایمان طبیعی وجود دارد، بانوان مایل هستند که بدانند آیا برای ترمیم گشاد شدن واژن بعد از زایمان طبیعی، راهکاری قطعی و نتیجه بخش وجود دارد یا خیر. چه زمان بعد از زایمان طبیعی می توان برای جراحی تنگ کردن و ترمیم واژن اقدام کرد؟

در همین راستا و به دلیل اهمیت بالای این موضوع، در این مقاله تمام اطلاعاتی که لازم دارید را گردآوری کرده ایم. در انتها میتوانید سوالات خود را در بخش دیدگاه ها برای ما ارسال کنید تا توسط دکتر شروین افصحی به پرسش شما پاسخ داده شود.

00:33
truncate dir-rtl

تنگ کردن واژن بعد از زایمان

روش های ترمیم واژن بعد از زایمان طبیعی

پس از زایمان طبیعی، واژن ممکن است به دلیل کشیدگی و کشش‌های موجود در زمان زایمان، دچار تغییرات جدی در شکل و ساختار خود شود. برای ترمیم و بازیابی خاصیت ارتجاعی واژن و بازگشت به وضعیت اولیه چندین روش مختلف وجود دارد که شناخته شده و متداول ترین آنها را در ادامه توضیح داده ایم:

  • جراحی واژینوپلاستی (vaginoplasty)

در برخی موارد، جراحی واژینوپلاستی نیز می‌تواند برای ترمیم و تقویت واژن پس از زایمان طبیعی مورد استفاده قرار گیرد.

  • جراحی پرینورافی

این عمل برای ترمیم ناحیه پرینه انجام میشود. اگر در اثر زایمان طبیعی ناحیه پرینه آسیب دیده یا دچار پارگی شده باشد، با کمک این روش میتوان آن راترمیم کرد.

  • تقویت عضلات کف لگن با تمرینات ورزشی

تمرینات و حرکات مختلفی برای تقویت و انقباض عضلات کف لگن و ناحیه تناسلی وجود دارد. تمرینات کگل از مشهور ترین این تمرینات است که برای ترمیم و بازگشت تنگی واژن بعد از زایمان طبیعی میتواند تا حدی تاثیر گذار باشد.

  • استفاده از دستگاه های تنگ کننده واژن

این دستگاه‌ها با اعمال فشار و تنش به واژن، بازسازی و تقویت عضلات آن را تسریع می‌کنند.

  • ترمیم و تنگ کردن واژن با لیزر

این روش از نور لیزر برای انقباض و تقویت بافت‌های واژن استفاده می‌کند و می‌تواند به تسریع فرآیند بازیابی کمک کند..

هر کدام از این روش‌ها ممکن است بسته به شرایط و نیازهای فردی، مزایا و معایب خاصی داشته باشند. در انتخاب بهترین روش، مشاوره با پزشک متخصص و بهره‌گیری از تجربه و نظرات ایشان اهمیت دارد تا بهترین نتیجه از ترمیم واژن پس از زایمان طبیعی، حاصل شود.

برای آگاهی بیشتر>>> تنگ کردن واژن و روش های آن

جلوگیری از افتادگی واژن بعد از زایمان

انجام ورزش های مخصوص قبل از زایمان و در طول دوران بارداری باعث تقویت عضلات و افزایش آمادگی شما برای داشتن زایمانی راحت می شود. به خاطر داشته باشید تقویت جسمانی از جمله دلایل مهم و موثر در کسب آمادگی بیشتر برای داشتن زایمانی راحت و بدون عارضه می باشد.

درمان گشادی واژن بعد از زایمان طبیعی

بهترین زمان ترمیم و تنگ کردن واژن بعد از زایمان طبیعی

بهترین زمان برای انجام عمل تنگ کردن واژن بعد از زایمان طبیعی معمولاً پس از 6 تا 12 ماه از زمان زایمان است. در این بازه زمانی، بدن بهبودی و بازسازی طبیعی را تجربه کرده و عوارض زایمان کمتر شده و بافت‌های واژن به حالت اولیه خود بازگشته اند. معمولا توصیه میشود از انجام این جراحی در فاصله های زمانی کوتاه پس از زایمان پرهیز شود. با این حال و در هر صورت، قبل از تصمیم‌گیری برای این عمل، مشاوره با پزشک متخصص و بررسی دقیق وضعیت فیزیکی واژن ضروری است تا بهترین زمان برای انجام عمل توسط جراح زنان تعیین شود.

آیا ترمیم واژن بلافاصله بعد از زایمان طبیعی ممکن است؟

ترمیم، به معنای بستن یا بخیه زدن واژن در صورت آسیب دیدگی، به طور معمول بلافاصله بعد از زایمان طبیعی انجام میشود. ولی برای انجام جراحی تنگ کردن واژن یا واژینوپلاستی، توصیه می شود مدتی از زایمان طبیعی گذشته باشد، تا میزان شل شدگی و گشادی واقعی بافت ها به درستی قابل تشخیص باشد. با اینحال نظر نهایی، بستگی به صلاحدید پزشک شما دارد.

آسیب های بعد از زایمان طبیعی که نیاز به ترمیم دارند

همانطور که می دانید زایمان طبیعی نسبت به زایمان سزارین ارجح تر است. با این حال ممکن است یک سری عوارض بعد از زایمان ایجاد شود که عبارتند از:

  • گشادی واژن

قطر واژن معمولا بین 2.1 سانتی متر تا 3.5 سانتی متر می باشد. این قطر در هنگام برقراری نزدیکی و رابطه ی زناشویی کمی بیشتر می شود. لازم به ذکر است اندازه ی متوسط سر نوزاد چیزی حدود 11 سانتی متر می باشد!!!

عبور جنین از کانال واژن هنگام زایمان، بافت های این ناحیه را دچار کشیدگی می کند. این کشیدگی گاهی به اندازه ای می باشد که بعد از وضع حمل به آسانی ترمیم نخواهد شد. به همین دلیل از تکنیک های نوین و موثر مثل: تنگ کردن واژن (با لیزر و یا نخ های جاذب واژینال) برای جبران کشیدگی و افتادگی واژن استفاده می شود.

  • بی اختیاری ادرار

یکی از عوارض نامطلوب بعد از زایمان بی اختیاری در دفع ادرار می باشد. این امر بیشتر در هنگام؛ سرفه و عطسه کردن، خندیدن و… اتفاق می افتد.

علت بی اختیاری ادرار بعد از زایمان، تضعیف عضلات کف لگن می باشد. از جمله وظایف مهم و اساسی عضلات کف لگن؛ کنترل ادرار، انسجام بافت واژن در حین نزدیکی و دفع مدفوع می باشند. عضلات مذکور در دوران بارداری نقش مهمی در حفاظت و پشتیبانی وزن جفت و نوزاد دارند.

  • خشکی واژن

خشکی واژن بعد از زایمان ناشی از کاهش استروژن می باشد. هورمون استروژن نقش بسیار مهمی در جوانی و سلامت واژن دارد. این هورمون باعث حفظ رطوبت وانسجام بافت واژن می شود.

با کاهش استروژن عوارضی مانند: خشکی و افتادگی پوست واژن شامل حال فرد می شود. این عوارض باعث دردناکی و دشوار شدن رابطه ی جنسی در فرد می شود.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *