هر آنچه که باید درباره زایمان سزارین بدانید!

می دانستید آمار انجام زایمان سزارین در کشور ما چند برابر بیشتر از آمار جهانی است؟ دلیل آن چیست؟ اصلا زایمان سزارین چگونه است و چه مراحلی دارد؟ زایمان سزارین بهتر است یا طبیعی؟ درد زایمان سزارین چگونه است؟ برای گرفتن پاسخ تمام این سوالات در ادامه با ما همراه باشید.

ویدئو زیر مربوط به عمل زایمان سزارین که توسط دکتر شروین افصحی جراح و متخصص زنان و زایمان انجام  گرفته است:

زایمان سزارین چگونه است؟

زایمان سزارین نوع جراحی است که با بریدن دیواره شکم و رحم مادر نوزاد از بدن خارج می شود. این جراحی معمولا با بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی انجام می شود. این زایمان با تشخیص پزشک و انتخاب بیمار انجام می شود.

این روش زایمان زمانی تجویز می گردد که زایمان طبیعی برای مادر و جنین امن نباشد. در زایمان سزارین، برش بر روی پوست و داخل رحم در قسمت پایینی شکم مادر انجام می شود.

روند زایمان سزارین

برش بر روی پوست مادر می تواند به صورت افقی و یا عمودی انجام گردد. برش عرضی در امتداد خط رویش مو است، در حالی که یک برش عمودی از ناف شروع شده و تا خط رویش مو ادامه می یابد. برش عرضی در زایمان سزارین رایج تر می باشد.

زیرا این نوع از برش معمولا زودتر بهبود یافته و خونریزی کم تری نسبت به روش قبلی دارد. برش های عرضی رحم همچنین بارداری های آینده فرد را محتمل تر می کند. اما این روش برش نیز بستگی به شرایط مادر و جنین دارد.

درد زایمان سزارین

طبق تحقیقات جهانی زایمان بیشترین درد را دارد. بنابراین یکی از ترس های خانم ها از زایمان طبیعی می باشد به همین دلیل بیشتر متقاضیان زایمان سزارین می باشند، در صورت آنکه این روش زایمان بدون درد نخواهد بود.

مراحل زایمان سزارین با عکس

عکس مراحل زایمان سزارینمرحله اول

در ابتدا طبق نظر متخصص بیهوشی، مواد بی حسی نخاعی یا بیهوشی به بیمار تزریق می شود. متخصص بیهوشی از بی حس بودن پایین تنه یا بیهوش شدن فرد اطمینان حاصل می کند. برای اینکه مادر چیزی نبیند پرده ای جلو صورت مادر قرار می گیرد. اگر سزارین اورژانسی باشد از بیهوشی عمومی استفاده می شود.

مرحله دوم

برش هایی در شکم مادر بالای محل رویش موی ناحیه تناسلی زده می شود در صورت آنکه نیاز به برش های بیشتری باشد در قسمت عضله پایین رحم برش زده می شود.

مرحله سوم

در این مرحله مایع آمنیوتیک (مایعی که جنین در آن شناور است) به وسیله ساکشن از بدن خارج می شود. سپس نوزاد را خارج کرده و بند ناف بریده خواهد شد. در این مرحله شرایط جسمی نوزاد چکاپ می شود.

مرحله چهارم

بعد از این مراحل بخیه در قسمت برش زده می شود. این بخیه ها قابل جذب بوده و نیاز به کشیدن ندارد. برای پیشگیری از عفونت، پزشک داروی آنتی بیوتیک تجویز می کند. بیمار برای استراحت به بخش منتقل می شود.

مدت زمان عمل سزارین چقدر است؟

به طور معمول مدت زمان جراحی بین 45 دقیقه تا یک ساعت به طول می انجامد.

عکس زایمان سزارین

افراد مناسب برای زایمان سزارین

امروزه زایمان سزارین طرفداران بسیاری به خود دارد اولین علت تمایل به انجام زایمان سزارین ترس دردهای زایمان طبیعی می باشد، که در چنین شرایطی زایمان سزارین با برنامه ریزی انجام می گردد، اما افرادی هستند که بنا به شرایط و علل مختلفی نمی توانند زایمان طبیعی انجام دهند که این موارد عبارت است از:

• ضربان قلب غیر طبیعی جنین: ضربان قلب جنین در حین زایمان نشان دهنده واکنش به انقباضات زایمان است. ضربان قلب در حالت طبیعی در هر دقیقه بین 120 الی 160 می باشد. در چنین شرایطی در صورتی که ضربان قلب مشکل خاصی را نشان دهد، می بایست اقدامات سریع و ضربتی همانند اکسیژن رسانی به مادر، افزایش سطح مایعات و تغییر حالت مادر صورت پذیرد. همچنین در این شرایط زایمان سزارین توصیه می گردد.
  • قرار گرفتن جنین در موقعیت غیر طبیعی در زمان تولد؛ موقعیت نرمال جنین در طول تولد، موقعیتی است که سر وی رو به پایین بوده و صورتش به سمت کمر مادر باشد. هر چند که در برخی مواقع، جنین در موقعیت درستی قرار ندارد و زایمان از طریق کانال واژن را دشوار می سازد.
  • درد زایمانی که زیاد نشود و یا به خوبی پیش نرود.
  • جنین به اندازه ای بزرگ است که رد شدن از کانال واژن را دشوار می سازد.
  • مشکلات مربوط به جفت (جفت سرراهی یا پلاسنتا پرویا که در آن جفت دهانه رحم را مسدود می کند و خطر جدا شدن زودهنگام از رحم را فراهم می سازد.)
  • شرایط سلامتی مادر مانند دیابت، فشار خون و یا برخی از بیماری های خود ایمنی مانند ویروس HIV.
  • زگیل های فعال در ناحیه واژن و یا گردن رحم مادر
  • دو قلو و یا چند قلو بودن جنین ها
  • زایمان های قبلی سزارین
  • و دلایل دیگری نیز وجود دارند که پزشک شما با توجه به آنها توصیه به زایمان سزارین می نماید.

زایمان سزارین با بی حسی یا با بیهوشی؟

یکی از سوالات مکرری که بیماران از بهترین دکتر سزارین در کرج می پرسند این است که زایمان سزارین با بیهوشی بهتر است یا با بی حسی؟ در پاسخ به این سوال باید گفت؛ انتخاب استفاده از مواد بی حسی یا بیهوشی را بر عهده جراح و متخصص بیهوشی بگذارید. نکته ای که در استفاده از مواد بی حسی وجود دارد این است که 6 تا 8 ساعت بعد از تزریق کمتر درد سراغ مادر می رود و مواد ناچیزی به نوزاد می رسد اما در بیهوشی ها اینطور نیست و بعد از 1 تا 2 ساعت بعد از عمل درد به ناحیه برمی گردد. همچنین ممکن است مواد بیهوشی به نوزاد برسد و او را بیمار کند.

زایمان سزارین در چند هفتگی انجام می شود؟

برای زمان زایمان سزاین در صورتی که سزارین اول باشد بین 39 تا 40 هفته اما اگر سزارین دوم باشد 39 هفته و برای سزاین سوم و بیشتر معمولا باید زودتر اقدام شود.

بعد از گذشت 18 ماه تا دو سال از زایمان سزارین امکان زایمان طبیعی وجود دارد البته نمی توان گفت زایمان بی خطی است و باید تحت نظر پزشک متخصص بود.

مراقبت های پیش از زایمان سزارین

• از شما خواسته می شود تا فرم رضایت نامه امضا نمایید. فرم را با دقت خوانده و در صورت ابهام سوال نمایید.
  • از شما در خصوص آخرین چیزی که خورده یا آشامیده اید سوال خواهد شد. در صورتیکه قصد انجام زایمان سزارین به همراه بیهوشی عمومی، اسپینال و یا اپیدورال را دارید، می بایست پیش از جراحی برای 8 ساعت ناشتا باشید. به طور کلی پس از نیمه های شب معده خود را خالی بگذارید.
  • اگر به هر نوع دارو، لاتکس و یا هر چیز دیگری حساسیت دارید، آن را با پزشک خود در میان بگذارید.
  • در مورد هر نوع مکمل گیاهی یا دارویی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورت سابقه خونریزی، استفاده از داروهای رقیق کننده به پزشک خود اطلاع دهید.
  • ممکن است دارویی برای کاهش اسید معده یا ترشحات دهان برایتان تجویز شود.
  • برای آنکه شخصی پس از زایمان کنارتان باشد برنامه ریزی نمایید.
  • بر اساس داروهایی که مصرف می کنید، پزشکتان دستورالعمل هایی را برای آمادگی عمل در اختیارتان قرار خواهد داد.
برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با دکتر شروین افصحی متخصص زنان زایمان و نازایی و جراح زیبایی زنان با شماره 02636600457 تماس بگیرید.

خطرات و عوارض زایمان سزارین

مانند هر عمل جراحی دیگری، سزارین نیز ممکن است با عوارض و خطراتی همراه باشد. برخی از عوارض احتمالی این جراحی شامل:

• جدا شدن غیرطبیعی جفت مخصوصا در بانوانی که سزارین های قبلی داشته اند.
  • آسیب به مثانه و یا روده در هنگام جراحی
  • عفونت در رحم
  • عفونت زخم های حاصل از جراحی
  • ایجاد مشکل در روند ادرار و یا عفونت دستگاه ادراری
  • تاخیر در بازگشت عملکرد روده ها به حالت عادی
  • لخته شدن خون.

بانوان ممکن است پس از انجام زایمان سزارین، دیگر قادر به انجام زایمان طبیعی نباشند. البته این امر بستگی به انتخاب نوع برشی دارد که در زایمان سزارین مورد استفاده قرار می گیرد. اسکارهای ناشی از این جراحی شاید به اندازه کافی به یکدیگر جوش نخورند و برای انجام زایمان سزارین مستحکم نباشند.

عوارض دیگر جراحی سزارین بستگی به داروهایی دارد که در حال حاضر در حال مصرف آنها هستید. پیش از شروع پروسه زایمان حتما با پزشک خود در خصوص داروهایی که مصرف می کنید مشورت نمایید.

زایمان سزارین با یک لوله

یکی از سوالات شایع افراد اینست که زایمان با یک لوله امکان پذیر می باشد؟ در فیلم ذیل بیماری را مشاهده می کنید که سال پیش به علت بارداری خارج از رحم جراحی لاپاراتومی EP انجام داده بودند که در اثر آن یک لوله خود را از دست داده بود .دکتر افصحی متخصص زنان و جراح زیبایی زنان برای این فرد زایمان سزارین انجام داده است. بنابراین نگران نباشید با یک لوله هم می توان باردار بود و بدون مشکل خاصی زایمان کرد.

فیلم زایمان سزارین

در این قسمت چند نمونه از فیلم های زایمان سزاین که توسط دکتر شروین افصحی (جراح و متخصص زنان و زایمان) انجام گرفته است در اختیار شما قرار می دهیم:

زایمان سزارین بهتر است یا طبیعی

اینکه کدام زایمان برای فرد بهتر است به شرایط جسمی فرد و نظر پزشک متخصص زنان بستگی دارد. در صورتی که مشکلاتی از قبیل بارداری خارج رحم، زایمان زودرس یا وضعیت قرار گیری غیرطبیعی جنین وجود داشته باشد زایمان سزارین باید انجام داد اما در صورتی که فرد مشکل خاصی نداشته باشد با رضایت بیمار می توان زایمان طبیعی انجام داد.

سردرد بعد از سزارین

سردردهایی که بعد از زایمان سزارین (مخصوصا با مواد بی حسی نخاعی) ایجاد می شود، به چند علت می باشد:

• فردی که دارای چاقی در قسمت انحراف ستون فقرات هستند، ممکن است به دلیل سوزن خوردن زیاد در زمان زایمان با بی حسی ممکن است دچار سردرد شوند.
  • در افراد عادی ممکن سردرد 1 تا 5 روز اول اتفاق بیافتد و سردردهای شدیدی ایجاد کند.

درمان سردرد بعد از زایمان سزارین

برای برطرف کردن سردرد بعد از زایمان سزارین 8 تا 12 ساعت در بخش بیمارستان استراحت کامل کنید. مایعات فراوان و نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه و چای میل کنید. در صورتی که با این اقدامات سردرد شما بهبود نیافت حتما پزشک خودتان را در جریان بگذارید.

دکتر شروین افصحی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی با رتبه اول، موفق به کسب مدرک تخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران گردیند. دکتر شروین افصحی متخصص زنان در فردیس کرج در آزمون بورد تخصصی نفر نهم کشور شدند. دکتر افصحی در حوزه زنان و زایمان به فعالیت پزشکی مشغول می باشند و خدمات درمانی به بانوان ارائه می نمایند. برخی از خدمات درمانی که توسط دکتر شروین افصحی متخصص زنان در فردیس ارائه می شود شامل لیزر جوانسازی واژینال، تزریق چربی و جراحی زیبایی، جراحی استفاده از نخ های واژینال، مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره قبل از بارداری، مراقبت های دوران بارداری، انجام زایمان طبیعی و سزارین، درمان نازایی، درمان اختلالات قاعدگی، مراقبت های دوران یائسگی، چکاپ و انجام انواع جراحی های زنان مانند لاپاراسکوپی، هیستروسکوپی، جراحی زیبایی زنان و غیره می باشد.

تماس جهت نوبت دهی