Search
Close this search box.
مراقبت های بعد از لابیاپلاستی

مراقبت های کلیدی بعد از لابیاپلاستی

چه مراقبت هایی بعد از لابیاپلاستی ضروری است؟!
همانطور که میدانید بخش قابل توجهی از موفقیت آمیز بودن عمل، بستگی به رعایت مراقبت های بعد از آن دارد. پیروی از این توصیه ها و دستورالعمل ها علاوه بر اینکه به پیشگیری از بروز عوارض خطرناک و آزاردهنده کمک میکند، باعث بهبود هرچه زودتر و به دست آمدن نتیجه ایده آل و زیبا خواهد شد. دستورات مربوط به مراقبت های بعد از لابیاپلاستی توسط جراح و تیم درمانی به شما ارائه میگردد؛ با این وجود در این مقاله موارد عمومی و مهم را توضیح داده ایم.

مراقبت بعد از لابیاپلاستی چه ضرورتی دارد؟

مراقبت بعد از لابیاپلاستی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا این مراقبت‌ها مستقیماً بر کیفیت دوران نقاهت بعد از لابیاپلاستی و همچنین نتیجه حاصل از آن تاثیر دارد. رعایت دستورالعمل‌های پس از عمل، مانند استراحت کافی، جلوگیری از فعالیت‌های جسمی شدید و حفظ بهداشت محل جراحی شده، در کاهش خطر عفونت، التهاب و عوارض ناخواسته موثر است. همچنین، رعایت مراقبت‌های دقیق باعث می‌شود که شکل نهایی واژن پس از بهبود به بهترین حالت ممکن درآمده و نتایج جراحی طولانی‌ مدت و رضایت‌ بخش باشد. بی‌توجهی به این مراقبت‌ ها می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی مانند عفونت، درد مداوم و حتی نیاز به جراحی ترمیمی شود.

01:00
truncate dir-rtl

مراقبت های بعد از جراحی لابیاپلاستی

مهم ترین مراقبت های بعد از لابیاپلاستی

در ادامه مهم ترین مراقبت های بعد از لابیاپلاستی که برای جلوگیری از ایجاد عوارض آزاردهنده ضرورت دارند، توضیح داده شده است:

کنترل تورم بعد از عمل لابیاپلاستی

دوره ی ریکاوری بعد از عمل لابیاپلاستی حدود یک هفته تا یک ماه در نظر گرفته می شود. دغدغه ی اکثر افراد کبودی و تورم در روز های بعد از لابیاپلاستی می باشد.

قرمزی و التهاب بعد از لابیاپلاستی ناشی از دستکاری ناحیه ی تناسلی می باشد. (چه برش دادن لابیاها به واسطه ی لیزر صورت گیرد و چه به واسطه ی برش های مخصوص با تیغ جراحی)

  • به منظور کاهش تورم و التهاب بعد از عمل لابیاپلاستی از کمپرس سرد و داروهای تجویزی توسط جراح زیبایی زنان استفاده نمایید.

مراقبت های پیشگیری از خونریزی بعد از لابیاپلاستی

خارش و ترشح در هفته ی دوم و سوم بعد از عمل لابیاپلاستی (مخصوصا اگر برش ها با استیچ یا همان بخیه بسته شده باشند) طبیعی می باشد و به مرور از بین می رود و جای نگرانی ندارد.

مانند روند بهبودی هر نوع زخم طبیعی، حدود 3 هفته تا یک ماه برای Cure شدن کامل زخم ناشی از لابیاپلاستی زمان لازم است.

از فعالیت های شدید ورزشی پرهیز نمایید تا جریان خون به سمت ناحیه ی تناسلی افزایش نیابد و احتمال خونریزی کاهش پیدا کند.

بهبود خارش بعد از لابیاپلاستی

در اکثر موارد از بخیه های جذبی در حین جراحی لابیاپلاستی استفاده می شود. به منظور جذب بخیه های مذکور مدت معینی (حدودا 14روز، بسته به شرایط بافت واژن) زمان لازم است.

در این بازه ی زمانی می توانید از کرم های تجویز شده توسط جراح زیبایی زنان به منظور کاهش خارش و جلوگیری از عفونت ناحیه ی تناسلی خود استفاده نمایید.

جلوگیری از عفونت بعد از لابیاپلاستی

به منظور جلوگیری ازعفونت بعد از لابیاپلاستی لازم است تا در رعایت بهداشت و مد نظر قرار دادن نکات مراقبتی، کوشا باشید. همچنین مصرف آنتی بیوتیک های تجویزی توسط پزشک متخصص نیز نقش بسزایی در جلوگیری از ابتلا به عفونت دارند.

باکتری های عفونت زا به صورت طبیعی روی بافت واژن وجود دارند که در صورت ایجاد بستر مناسب قابل رشد و تکثیر هستند. بنابراین لازم است بعد از لابیاپپلاستیف ناحیه خشک و تمیز نگه دارید.

  • نداشتن رابطه ی جنسی و عدم استفاده از پوشش های تنگ عوامل موثری در جلوگیری از عفونت واژن می باشند.

تغذیه بعد از عمل لابیاپلاستی

ویتامین های تجویزی متخصص زنان و زایمان باید به طور مرتب مصرف شوند. این ویتامین ها شامل ویتامین: A (ویتامین مهم در انعقاد خون و ممانعت از خونریزی) و C (افزایش ایمنی بدن) می باشند.

به خاطر داشته باشید ویتامین های مذکور در تحریک کلاژن سازی نیز موثرند و باعث تسریع روند بهبودی بافت واژن بعد از لابیاپلاستی می شوند.

نحوه شست و شو بعد از لابیاپلاستی

در روز جراحی حتما می بایست استحمام داشته باشند. زیرا پس از جراحی برخورد آب و مواد شوینده با ناحیه تناسلی احتمال خواهد داشت سبب ناراحتی بیمار گردد، بهتر است به مدت سه روز استحمام نداشته باشند.
پس از سه روز می توانند استحمام نمایند و در این سه روز توصیه می شود تا حد ممکن که شست و شو ناحیه تناسلی را با ترکیب بتادین و سرم شست و شو انجام دهند، تا کمترین احتمال عفونت وجود داشته باشد.
بسیاری از افرادی که تحت لابیاپلاستی با لیزر قرار می گیرد، پس از یک هفته با ترشحاتی از ناحیه جراحی شده مواجه می شوند که بایستی بدانید این ترشحات به منزله عفونت نیست و بایستی در سه روز ابتدایی پس از جراحی توصیه پزشک در خصوص نحوه شست و شو ناحیه تناسلی با سرم و بتادین گوش سپارید و رعایت نمایید.

رابطه ی جنسی بعد از لابیاپلاستی

توصیه می شود به مدت 3 الی 4 هفته از برقراری نزدیکی خودداری نمایید. زیرا در این بازه ی زمانی بافت واژن در حالت ترمیم و بهبودی می باشد و به دلیل کسب نتایج رضایت بخش تر نیاز است از در مدت زمان مذکور رابطه ی جنسی برقرار نکنید!!!

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *